Dag ett och två i Lyon.

Sådär ja! Tillbaka i Aix efter en vecka i fina Lyon. Sedan vi kom hem i fredags har jag, tills nu, legat i världens feber. Sådär så att man bara vill att de yriga nätterna ska ta slut, ni vet. Hursomhelst, nu mår jag bättre och har lite ork att visa om vad vi hade för oss i fem dagar. 
 

Vi tog tåget från Aix vid luchtid, måndag för en vecka sen. Fast på morgonen var vi först och sjöng för Erik för han fyllde 21. I Lyon tog vi tunnelbanan till Le quartier des Etats-Unis. 
 

Där fanns himla snygga väggmålningar med massa olika politiska budskap.
 
På kvällen åt vi på Bouchon, en typisk lyonaisisk restaurang. Jag testade den traditionella rätten quneller, lite som fiskbullar fast utan fisk i och mycket godare. 
 
Martina fick tjusiga tårtpapper till efterrätten.
 
 
Vi började tisdagen på Institut Lumière. Där fick vi lära oss om de förta filmerna, kamerorna och fotografierna. Helt rätt museum för mig!
 
Guiden var superentusiastisk och pratade långsamt så att man förstod allt. 
 
Vi fick bland annat se stora panoramafoton som bröderna Lumière tagit. 
 
 
Huset hade tillhört mamma och pappa Lumière. Fantastisk arkitektur. 
 
Till lunch köpte vi enorma mängder bröd, frukt, kyckling och ost. Sen begav vi oss till en stor park där vi åt upp alltihop. 
 

Jag övertalade Naïma att vi skulle köpa avacado fast det var lite dyrt. Så värt!
 
Kattis goda macka. 
 
Och tuggummi. 
 
                                         
                                        Vi tog spårvagnen till gamla stan och tittade på en till fin väggmålning med massa franska profiler.
                                        Martina var ganska lik denhär fotbollsspelaren.
 
 
 Sen gick vi en sväng på stan innan det blev kväll. 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0