Alfred.

Om två timmar landar den här killen i Marseilles. I sju dagar ska vi hålla handen, pussas och ta igen nästan tre månader. Vi ska sitta på kaféer, åka på utflykt och titta i varandras ögon och förstå att vi båda faktiskt existerar på riktigt. Om det inte blir tid över till bloggande ses vi om några dagar!

Tredje dagen av födelsedag.

Den tredje dagen av födelsedagsfirande var i tisdag, på själva födelsedagen såklart. När jag vaknat väntade finfina kort brev och mail på att bli lästa. Tack för dem, farmor, pappa, Karin, mormor och morfar! Sen åt jag god frukost i form av rabarberyoghurt och brieost. Fint ska det vara när man fyller 20. Efter en ganska vanlig skoldag väntade världens bästa överraskning; skattjakt! Jag är så glad att ha finafina kompisar som arrangerade alltihop och gjorde dagen oförglömlig. Tack till er.

Skattjakten filmades och fotades minsann och såhär såg det ut.
Det hela började med att jag fick en lapp med ett tjusigt rim på och förstod att jag skulle gå till IPN, en klubb där vi hänger ibland. Där väntade Boel, Martina och Kattis med en fråga som skulle leda till en ny lapp om jag svarade rätt. Jag svarade såklart fel och fick springa en liten straffrunda innan jag fick nästa lapp som ledde mig till banken. Där lämnade bankmannen ut nästa lapp och så fortsatte jakten till olika kaféer och barer.

Här svarar jag på fråga om Mikaleas pappa tror jag.

Och här läser jag lapp från servitören på Le Grillon. Så fint att massa okända människor tagit på sig uppdraget att lämna ut lappar.

Slutmålet var Boels studio där massa bra folk väntade med tårta och kaffe. Sjukt festligt!

På kvällen drack vi vin och jag öppnade paket från mamma. Vad mer kan man begära av en 20-årsdag?

Kalas.

20-årsfirandet fortsatte i Lördags med kalas på rue d'Entrecasteaux. Jag och Wilma som jag bor med bjöd tillsammans eftersom båda skulle fylla år. Vi vårstädade terassen, piffade fint i lägenheten och eftersom vädret var hyfsat invigde vi grillen. Självklart åts majskolvar, fläskfilé och lax utomhus i huttrande tillstånd.

Vi klättrade på stolar och spände upp ett snöre diagonalt över terassen. Där fäste vi ballonger lite som på min headerbild.

Ellen och Wilma. Och franska hustak.

Sallad som grilltillbehör.

Och somrig fördrink!

Christines kompis Joel har varit här några dagar så han var såklart med.

Vid tretiden började gästerna ramla in. Mikaela, Emma, Elin och Camilla till exempel.

Vi grillade goda saker i omgåmgar för allt fick inte plats på samma gång. En eloge till allas ambitiösa grillmat!

Jag gjorde laxpaket och majskolv. Himla enkelt och gott.

Ballongerna satt kvar hela dagen trots vind.

Det blev kväll och vi fortsatte hänget inomhus.

Soffhäng.

Det kom fler fina gäster också.

Anneli och Camilla.

Till efterätt åt vi glass med banan, strössel och hemmagjord chokladsås.

Jag och Boel tog en egobild innan vi fortsatte natten med dans på Sunset.

Födelsedagsresa och så.

Hejdär. Det blev visst lite tyst här ett tag men nu så, nu är jag tillbaka. Anledningen till denna paus är inte så dålig förresten, jag har nämligen varit lite upptagen med att FYLLA 20! *stirrar förskräckt på siffran*. Detta har inte firats bara en utan TRE dagar på olika sätt. Vi började med en liten födelsedagsresa till Cassis i fredags och såhär såg det ut.

Vi kom fram på eftermiddagen och gick från busstationen till hamnen. Där kändes allt väldigt mycket försäsong för fina pensionärer strosade och på uteserveringarna satt Cassisborna och solade sina näsor.

Vi velade en stund om vad, hur och var vi skulle äta men bestämde oss för baguette på kajen.

Atmosfären gjorde att man blev alldeles lugn och pepp på att kramas.

Efter lunchen köpte vi kakor och gick ut på piren. Där upptäckte vi världen bästa strand! SOM vi ska åka tillbaka dit när det blivit varmare och man kan bada.

Gänget var lite oförberedda på en stor våg. Jag lyckades fånga alltihop i en liten bildserie och här befinner vi oss någonstans mitt i. Det var Boel, Camilla, Mikaela, Elin och Erik som var dagens eminenta utflyktscrew förresten.

Innan vi gick till bussen hann vi med en kaffe i solen också. Hittills har vi ägnat de små utflykterna mest åt att äta mat, dricka kaffe och sola men vad gör väl det. I efterhand tycker jag att man brukar komma ihåg tillfällena när man vände ansiktet mot solen och bara njöt, bättre än museum och medeltidsfästningar.

Bortsett från petitesser som att Boel och Elin fick betala tre gånger för mycket för biljetten, det blåste så smått och Erik nästan glömde sin mössa på bussen, var dagen bara så optimal.

Oh, vilken härlig da'

Godmorgon!
Idag tänkte vi ta bussen till Cassis och strorsa. Det ligger vid kalankerna och jag har hört att det ska vara himla fint där. Hoppas lite på nåt sånt här:

bild
men har kanske lite väl höga förväntningar. Sen ska jag förbereda kalas också! Både Wilma och jag fyller ju år snart så imorgon har vi bjudit hem hela fina klassen. Har massa inspiration att göra vimplar och ha ballonger i hela lägenheten typ. Vi får se hur mycket av den peppen som finns kvar ikväll efter en dag i Cassis.

Dag tre fyra och fem i Lyon.

Vi började tredje dagen med att gå i trabouler, hemliga gångar som går genom bottenvåningarna på många av husen. I Lyon ska man aldrig tveka att känna efter ifall en okänd port är öppen, menade Naïma, för bakom kan en sån här smidig genväg döljas.

Vissa trabouler leder bara till tjusiga innergårdar dock. Inte så illa det heller i och för sig.

Vi fortsatte dagen på en silkesateljé. Befann mig i mitt esse när fransmannen visade alla möjliga tekniker för hur man trycker, dekorerar och broderar på tyget, allt för hand såklart.

Sen gick vi säkert 200 trappsteg upp på en kulle där man kunde se på fin utsikt och en gammal basilika. Med Photoshop kan man få en stad att se ut som ett leksaksland om man vill.

Vi promenerade vidare till en stor amfiteater. Såhär fina var Erik och Boel.

Dagen därpå fick vi se solen för första gången.

Jag och Mikaela blev pepp.

Vi köpte kaffe innan besök på marionettmuseum.

Där tog Kattis en bild på mig med gamla inställningar på kameran. Men se vad fint det kunde bli ändå.

När vi kom tillbaka till hostelet var det himla fint ljus. Det här var förresten vyn från vår lyxiga terass.

Sista dagen hängde vi mest i saluhallen innan tåget gick. Där höll dehär grabbarna till.

Och dessa godsaker.

Där fanns söta tanter också.

Och fina sockerbitar.

Några lyxade till det med en tårta typisk för Lyon att dela på tåget. Jag fick smaka en god tugga.

En himla fin vecka alltså! Mycket tack vare favoritklassen.

Dag ett och två i Lyon.

Sådär ja! Tillbaka i Aix efter en vecka i fina Lyon. Sedan vi kom hem i fredags har jag, tills nu, legat i världens feber. Sådär så att man bara vill att de yriga nätterna ska ta slut, ni vet. Hursomhelst, nu mår jag bättre och har lite ork att visa om vad vi hade för oss i fem dagar.

Vi tog tåget från Aix vid luchtid, måndag för en vecka sen. Fast på morgonen var vi först och sjöng för Erik för han fyllde 21. I Lyon tog vi tunnelbanan till Le quartier des Etats-Unis.

Där fanns himla snygga väggmålningar med massa olika politiska budskap.

På kvällen åt vi på Bouchon, en typisk lyonaisisk restaurang. Jag testade den traditionella rätten quneller, lite som fiskbullar fast utan fisk i och mycket godare.

Martina fick tjusiga tårtpapper till efterrätten.

Vi började tisdagen på Institut Lumière. Där fick vi lära oss om de förta filmerna, kamerorna och fotografierna. Helt rätt museum för mig!

Guiden var superentusiastisk och pratade långsamt så att man förstod allt.

Vi fick bland annat se stora panoramafoton som bröderna Lumière tagit.

Huset hade tillhört mamma och pappa Lumière. Fantastisk arkitektur.

Till lunch köpte vi enorma mängder bröd, frukt, kyckling och ost. Sen begav vi oss till en stor park där vi åt upp alltihop.

Jag övertalade Naïma att vi skulle köpa avacado fast det var lite dyrt. Så värt!

Kattis goda macka.

Och tuggummi.

Vi tog spårvagnen till gamla stan och tittade på en till fin väggmålning med massa franska profiler.
                                        Martina var ganska lik denhär fotbollsspelaren.

Sen gick vi en sväng på stan innan det blev kväll.

À Lyon.

Igår klev hela klassen på tåget för att åka till Lyon en vecka! Vi ska mest gå på roliga studiebesök, äta mat från Frankrikes gastronomihuvudstad och klasshänga. Hittills har vi lärt oss allt om hur de första filmerna spelades in och så har vi ätit orimligt god lunch i en park. Det är ganska fullt upp så jag tror vi hörs i helgen. Förhoppningsvis med massvis av bilder och nya lärdomar.

En mästerlig torsdag.

Igår var en så fin dag! Det var riktigt vårigt i luften så jag, Mikaela och Kattis gick upp på kullen med utsikt över stan och  pratade om allt och inget en stund på eftermiddagen. På vägen upp såg vi vårblommor och blev sådär euforiska som man blir av att se den första snödroppen. Senare på kvällen tog vi ett glas vin med Kattis värdmamma som bjöd hem oss på crêpes när Kattis fyllde år för ett par veckor sen. Vi diskuterade Paris, framtid och franska män med Veronique och hennes två väninnor.

Kattis och värdmamma Veronique.

Efteråt gick vi ungdomar vidare hem till mig där vi mellanlandade, åt popcorn och pratde en stund innan vi fortsatte ut. Amnesty hade ett välgörenhetsevent på en bar så där köpte vi öl, hängde och dansade. När de stängde begav vi oss till IPN för mer dans till rockklassiker och hiphopnostalgi. Bra start på helgen.