Parisisering.

Så kom de första parisdagarna som jag så länge försökt föreställa mig. De som varit omöjliga att förutse och planera. Som alltid vid stora förändringar känns det som en vecka gått sen vi satte oss på det där planet, Florent och jag. I några dygn har vi börjat styra upp en tillvaro med allt vad det innebär - boende, telefon, metrokort, bankkonto och jobb. Hittills är vi nöjda med att bocka av de tre första! Att fota har inte varit första prioritet av förklarliga skäl men några bilder har fastnat på minneskortet. Och mer ska det bli!


Första eftermiddagen tittade vi på en lägenhet i tionde arrondisemanget. Nere på gatan kom vi på ungefär hundra anledningar som talade för att flytta in (central, ljus, schyssta roomies, utsikt mot Sacré-Cœur, fin trappuppgång) och en som talade emot (litegranna dyr). Så vi strosade söderut till Seine och skrev ett sms till ägaren. Vi vill hemskt gärna flytta in om ni vill ha oss. Sen tog vi metron hem till Florents kusin Carole där vi sov fösta natten. Gästvänligt så att det inte gick att tacka nog. 
 

Dag två (gudars igår, inte två veckor sen) fixade vi franska telefoner, snackade med en bank, och flyttade till det nya boendet. Och så pratade vi bara franska säkert tre timmar!

I dag har vi gjort oss hemmastadda i vårt nya hem. Framtiden bjuder på bättre bilder men för tillfället kan dessa kanske säga något vår parisiska lya. 
 

Att se sina egna saker på en hylla blir plötsligt en fantastisk sak.


Eller sina skor i en trälåda. 


osv osv osv.


Kök. Kaffebryggare, muggar, kylskåp, ja ni vet. 

Och lite jobbsökande i klippansoffan. 


Det var allt för i dag men som sagt, parislivet har bara börjat!






Kommentarer
Emelie

Wow, så häftigt! Och vad bra att ni fick det ni verkligen ville. Hur dyr är den? Och jag antar att ni bokat visningar redan innan ni åkte? :)

Svar: Eller hur! himla skönt. den kostar 950 euro per månad men vi delar ju på två. Plus att en till svensk tjej och hennes pojkvän bor här. Ja vi hade kontakt med henne redan innan vi kom hit :) jag planerar verkligen att blogga så det kommer fler inlägg om varför jag flyttade hit. Men lite kort kan jag säga att jag tänkt jobba. Jag vill lära mig ännu bättre franska vilket är ett syfte med flytten. Ett annat är att bli riktig parisare och uppleva ett annat liv än turistlivet. Fortsätt gärna följa :)
Lovisa

2014-04-09 @ 17:39:09
URL: http://sockerskrin.blogspot.se
Anonym

Underbart!
Vad kul att se. Kram mamma

2014-04-09 @ 17:54:57
Marianne

Un appartement très chic. Bon chance là ma chère parisienne!

2014-04-09 @ 21:49:47
Cecilia

Guuud vilken fin lägenhet ni verkar ha hittat!!! å så värt ändå. ser verkligen AVUNDSVÄRT grymt ut, alltihopa. Låter så roligt. Puss!

2014-04-10 @ 02:09:34
Cecilia

Guuud vilken fin lägenhet ni verkar ha hittat!!! å så värt ändå. ser verkligen AVUNDSVÄRT grymt ut, alltihopa. Låter så roligt. Puss!

2014-04-10 @ 02:09:36
Anonym

Det ska vara du som hittar en sån lägenhet såhär fort. Paris är tacksam över att du kommer med mer genuinitet och pittoreskitet till stan, det är jag säker på. (Snygga skor) hadegötthej

2014-04-10 @ 11:21:51
90s bitch

åå jag glömde skriva mitt nya "lovisabloggnamn" över min kommentar!

2014-04-10 @ 11:23:38
Anonym

Ser härligt ut.

Kram Mormor.

2014-04-10 @ 15:56:31
Emelie

Det kommer jag definitivt! Jag ska ju själv flytta till Paris nu i sommar.. ;)

Men du, hur får man kontakt med hyresvärdar från Sverige redan innan? Har du något bra tips? Kan du inte skriva ett inlägg om det, om du inte vill svara här? :)

2014-04-10 @ 18:59:11
URL: http://sockerskrin.blogspot.se
Astrid

Åh vad härligt det ser ut, och en fantastisk lägenhet. Flytta inte innan jag har hunnit hälsa på. Massa kramar!

2014-04-12 @ 13:36:41
karin

Allt ser så toppen ut! Den allmänna st'mningen, lägenheten och de vita skorna t ex. Kram din mest trogna läsare

Svar: Haha tack finis!
Lovisa

2014-04-14 @ 12:42:49


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0