5 månader, 3 filmer och 9,94 minuter.

Foto är ett intresse som jag haft några år men under våren i Aix har filmandet blivit ytterligare ett sätt att dokumentera, uttrycka och fånga ögonblick. Jag älskar att fånga männsikors kroppsspråk med kameran vilket såklart blir roligare och lättare att göra med film. Allt som allt har det blivit 3 snuttar där jag hoppas kunna visa i alla fall en bråkdel av upplevelserna, lyckan och gemenskapen som jag varit med om den här våren.
 
Några som klickar sig fram hit kanske är intresserade av att göra samma sak som jag gjort. Är du en av dem och undrar över något så vill jag bara säga, tveka inte att fråga! Oavsett om det handlar om boende, kursen, Aix, Frankrike, var man ska fika/dansa/hänga/handla/picknicka så svarar jag gärna. Bara att skriva lite i kommentarsfältet. 
 
Tryck på play för att uppleva en Aixvår på 9,94 sekunder. 
 





 


Kommentarer
Agnes

Hej!! Jag har tittat lite på braheskolan i Aix och har lite saker jag undrar över. För det första tänker jag på boendet, är alla som åker med braheskolan inneboende hos en familj? Är det mycket plugg/tar det upp mycket av tiden och isf är det stor skillnad från gymnasiet? En sista fråga bara, är det bara svenskar som går på skolan och hur många är man i klassen? Är det lätt att komma in i umgänget?
Nu blev det många frågor, men hoppas du har tid till att svara:)
Förresten, Jättefina filmer!

Svar: Hej Agnes! vad roligt att du funderar på att gå Braheskolans kurs! Jag kan verkligen rekommendera den varmt, kommer alltid vara en av de coolaste sakerna jag gjort :) Ska försöka svara så gott jag kan på dina frågor... till att börja med har vi boendet. Alla väljer själva hur de vill bo men skolan kan hjälpa till att fixa inackordering hos en familj. Ganska ofta är det en skön (fast ibland sträng) liten fransk tant också. Väljer man det alternativet kan man antingen välja att äta typ alla måltider med familjen eller bara hyra rum och ha tillgång till deras kök. Att välja familj är ett bra sätt att bli grym på franska eftersom man får mycket gratis vardagsprat. Jag valde dock att fixa boende själv och delade en lägenhet med tre tjejer från kursen. Vi hyrde den av en svenska familj och flyttade in direkt när vi kom dit. Jag hittade lägeneheten tillsammans med en av de andra tjejerna och sen smsade vi bara ut till alla som skulle gå kursen för att se om någon var intresserad av att dela. Om man vill leta efter lägenhet eller kollektiv (franskt kollektiv är också smart med tanke på språket) kan skolan hjälpa till med boende i familj första månaden så man har någonstans att ta vägen när man kommer. Så gjorde många mitt år och det verkade inte så svårt att hitta rum/kollektiv på plats. Vad gäller plugget kan man såklart välja lite själv hur mycket tid man lägger på det men jag skulle säga att det är ganska mycket mindre än på gymnasiet. Vi gick 8.30-12 måndag - torsdag och jag gjorde kanske läxor en timme om dagen (mån-fre) hemma. Eftersom man vill hinna njuta mycket av den idylliska staden och resa runt lite i omgivningarna tyckte jag att det var ganska lagom nivå i skolan. Första dagen blir man också indelad i grupper efter vilken nivå man ligger på, smart system. :) Skolan är en språkskola där det går alla möjliga nationaliteter. Allt från amerikanska pensionärer på tvåveckorskurs till stockholms universitetsstudenter och blandade grupper. Men går man via braheskolan så går man i en svensk klass uppdelad i nivågrupper på ca 10 elever i varje. Vi hade tre nivåer och var alltså ca 30 stycken. I skolan har man mest lektioner med sin lilla nivågrupp men man lär känna och kan hänga med alla från braheskolan på fritiden. Det var väldigt lätt att komma in i umgänget eftersom alla är i samma situation och oftast inte känner någon när man kommer. Såhär i efterhand tänker jag nästan att jag hängde lite för mycket med svenskar och inte gick in mer för att hitta franska vänner. Men vi blev å andra sidan så bra kompisar så det var såklart värt ändå. Som sagt, jag kan verkligen rekommendera varmt att åka! du får jättegärna ställa fler frågor om du undrar över något! /Lovisa
Lovisa

2014-01-18 @ 15:55:54
Bea

Hejsan!!

Jag vill bara børja med att sæga att dina filmer ær vældigt inspirerande och vældigt bra gjorda!
Jag ær sugen på att gå denna kursen i Aix och har dærfør lite frågor ...
Det låter som en vældigt kul grej att bo med några från kursen så som du gjorde, hur fick du deras nummer? så att ni kunde samordna allt?
Hur mycket pengar gick allting på, ungefær?
Hur var staden nær det kommer till stællen att hænga på osv, var den livlig eller mer lugn ?

Tack på førhand
// Bea

Svar: Tack Bea! ursäkt att svaret dröjt så länge! Jag fick de andra tjejernas nummer i utskick från skolan, en lista på alla kursdeltagare liksom. Sen massmsade jag till alla och körde "försten till kvarn" som vill dela den här lägenheten. Hmm, jag har faktiskt inte jättekoll på hur mycket det kostade... men hyran var ca 4000 / månad (fast man kan få det billigare), kursen kosta 500 euro och resor och mat tillkommer ju också. Är du under 20 kan du bara få bidrag på 1050 och inackorderingtillägg (ca 3000) från csn. Är du över 20 kan du få studielån. Staden var verkligen perfekt! det finns allt från några bra klubbar (både lite mer sunkiga och fräscha), massa barer, kaféer, parker och torg att hänga på. Väldigt familjär och småstadskänsla även fast man har allt man behöver. Går man ut på stan en lördag träffar man garanterat några från klassen i något hörn till exempel. Lycka till! jag kan rekommendera alla att gå kursen och spendera en termin i Aix, jag växte otroligt mycket och hade himla kul!
Lovisa

2014-04-12 @ 12:26:08
Isabelle

Heejjjj Lovisa!!
Undrar lite bara vad det är för typ av människor, om de är en jämn fördelning bland män/kvinnor och vilka åldrar folk oftast är i?
Superfina filmer förresten :))

Svar: Hej!Under min termin var fördelningen ca 7 killar/25 tjejer :) men det var inget jag tyckte gjorde något! Det var en ganska brokig skara människor men de flesta var i åldern 19-24. Ganska många var estetiska och hipstriga men tror de flesta politiska inställningarna var representerade liksom inställning till fest, häng, ambitionsnivå i skolan osv. Tack så mycket! kram
Lovisa

2014-05-19 @ 22:22:40
Anna-Carin

Hej, jag hittade den här franskakursen häromdan och länken till din blogg! Har läst typ alla dina inlägg (urfina bilder och så himla inspirerande).
Blev verkligen pepp på att söka den till våren och tänkte fråga om du tror att det är svårt att komma in? Du kanske har något tips om hur man ska lägga upp det personliga brevet också?

Tack på förhand & hoppas att du har det fint i Paris, kram!

Svar: Hej Anna-Carin! Förlåt att jag sett din kommentar såhär sent, tog lite paus från bloggen en stund. Tack, vad kul att du blir inspirerad! Nu är det kanske lite sent om du redan sökt, men tror inte det är såå svårt att komma in. I uttagningen verkar de dock gå ganska mycket på att få en blandad grupp så det hänger inte bara på betyg osv. Jag kom in som reserv även fast jag skickat ett personligt brev fyllt av liksom "höga ambitioner". Så mitt tips blir nog bara att försöka vara dig själv och beskriva vad du vill få ut av vistelsen :) Lycka till och hoppas du sökt! :)
Lovisa

Lisa

Heej! Jag och några tjejer från min blivande kurs kollar just nu på lägenhet. Har du tips på hemsida eller kanske tillochmed någon man kan höra av sig till? ;) Det är en djungel för den som inte kan franska. / Lisa

2014-11-25 @ 12:05:21
Frida

Hej Lovisa,
Jag förstår om du kanske inte kollar den här bloggen längre, men om det skulle vara så att du råkar se den här kommentaren så är jag väldigt nyfiken på hur du hittade er lägenhet, och om jag kanske till och med kunde få kontaktuppgifter till ägaren? (lämnar min mailadress) Jag ska nämligen läsa franska i Aix i höst och funderar över boende. Det vore supersnällt! Tack!

2016-08-04 @ 00:08:36


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0