Dag tre fyra och fem i Lyon.

Vi började tredje dagen med att gå i trabouler, hemliga gångar som går genom bottenvåningarna på många av husen. I Lyon ska man aldrig tveka att känna efter ifall en okänd port är öppen, menade Naïma, för bakom kan en sån här smidig genväg döljas. 

Vissa trabouler leder bara till tjusiga innergårdar dock. Inte så illa det heller i och för sig. 
 

Vi fortsatte dagen på en silkesateljé. Befann mig i mitt esse när fransmannen visade alla möjliga tekniker för hur man trycker, dekorerar och broderar på tyget, allt för hand såklart.
 
 Sen gick vi säkert 200 trappsteg upp på en kulle där man kunde se på fin utsikt och en gammal basilika. Med Photoshop kan man få en stad att se ut som ett leksaksland om man vill. 
 
Vi promenerade vidare till en stor amfiteater. Såhär fina var Erik och Boel.
 
Dagen därpå fick vi se solen för första gången. 
 
Jag och Mikaela blev pepp.
 
Vi köpte kaffe innan besök på marionettmuseum.
 
Där tog Kattis en bild på mig med gamla inställningar på kameran. Men se vad fint det kunde bli ändå.
 
När vi kom tillbaka till hostelet var det himla fint ljus. Det här var förresten vyn från vår lyxiga terass. 
 
Sista dagen hängde vi mest i saluhallen innan tåget gick. Där höll dehär grabbarna till. 
 
Och dessa godsaker. 
 
Där fanns söta tanter också.
 
Och fina sockerbitar. 
 
Några lyxade till det med en tårta typisk för Lyon att dela på tåget. Jag fick smaka en god tugga. 
 
En himla fin vecka alltså! Mycket tack vare favoritklassen.
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0