Kassasystem, currykyckling och croissantens födelse.

God kväll. Idag har jag haft en himla fullplanerad dag. Liksom proppad med aktiviteter. Vi började med skola i tre timmar som vanligt och därefter sprang jag hem och slängde ihop lunch. Sen mötte jag Mikaela på stan för vi skulle handla på Dia, lågprismatkedjan i Frankrike. Dia är inget för den som handlar på känn och behöver inspiration i affären. Då får man gå till det lite dyrare men ack så fräscha Monoprix. Ska man handla mat överhuvudtaget ska man inte heller ha för lite tid för det är något med kassasystemet som gör att varje kund tar sisådär 5 minuter att få igenom.
 
I alla fall. Därefter gick jag hem och lämnade av matkassar innan jag mötte upp Mikaela och Boel för grupparbete. Vi köpte med oss fika och satt på skolan i ett mysigt grupprum. Klockan fyra började min andra lektion i gastronomi som jag har som tillvalskurs. Vi pratade om franska nationalrätter, recept och croissantens födelse. Det var intressant men imorgon börjar det roligaste för då ska vi laga mat på riktigt!
 
Efter lektionen gick jag och Kattis och simmade i en proppfull simbassäng. Man fick kryssa sig fram mellan sportiga fransmän som simmade fjärilssim och ryggsim så att det plaskade väldigt. Jag avslutatde dagen med att laga currykyckling på vår alldeles nya SPIS! Ja, det stämmer! Vi har fått en spis och kan äntligen börja äta normala rätter igen. Ett inlägg om min uppfinningsrikedom i köket de senaste fyra veckorna utlovas snart.
 
Aix en tidig lördagskväll då alla börjar gå hemåt för att laga mat och dricka rödvin innan nattens festligheter tar vid.


Kommentarer
karin

Puss och kram!

2013-02-28 @ 07:54:19


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0